Hoe maak je gezond eten lekkerder?

Roxanne - 18 september 2018

Eetverslaving: wat is het en wat kun je er aan doen?

Roxanne - 18 september 2018

Zo voel je je gezonder tijdens je vakantie

Roxanne - 18 september 2018
gezond eten groente
eetverslaving en overgewicht
fit tijdens vakantie

Je zou het misschien niet denken, maar juist tijdens de vakantieperiode krijgen mensen vaak problemen met hun gezondheid. De aard van die problemen zijn overigens zeer divers. Ze krijgt de ene persoon last van diarree door het eten, wordt de ander ziek doordat alle stress van het afgelopen jaar los komt en krijgt weer een ander last van zijn rug door de slechte bedden in het hotel. Tijdens je vakantie zit je natuurlijk niet op dergelijke gezondheidsklachten te wachten. Daarom gaan we in dit artikel een aantal tips met je delen die eraan kunnen bijdragen dat je je tijdens de vakantie gezonder voelt.

Let goed op wat je eet

Vaak is de hygiëne in het buitenland minder goed dan in Nederland. Zo was ik afgelopen jaar op een resort waar het kippenvlees twee uur voordat de barbecue begon open en bloot in de zon lag. Je kunt al raden wat er gebeurde toen ik tijdens het buffet de kip heb gegeten. Ik kreeg natuurlijk last van diarree. Maar naast hygiëne kunnen ook kruiden ervoor zorgen dat je maag zich omdraait. In Nederland zijn we nu eenmaal niet gewend om pittig te eten, dus let er goed op hoe het eten is gekruid voordat je het besteld.

Zo verklein je de kans op verstopte darmen

Het tegenovergestelde van diarree is obstipatie, oftewel een verstopte stoelgang. Je kunt daardoor pijn bij het poepen ervaren en last hebben van een opgeblazen gevoel. Daar zit je tijdens je vakantie niet op te wachten!

Gelukkig kun je van alles doen om de stoelgang te stimuleren. De belangrijkste dingen zijn het eten van vezelrijk voedsel en het drinken van voldoende water. Vezels nemen namelijk vocht op, waardoor je ontlasting vochtig blijft en daardoor gemakkelijker door je darmen kan bewegen. Maar dan moet er wel voldoende vocht in je darmen aanwezig zijn, daarom is het drinken van water zo belangrijk.

Naast water en vezelrijk eten, is het van belang dat je voldoende beweegt. Op die manier blijven je darmen soepeler functioneren. De laatste tip die we met je delen om de stoelgang te stimuleren, is de hoeveelheid stress die je ervaart zoveel mogelijk te beperken. Tuurlijk kun je stress niet altijd voorkomen, het is tenslotte een natuurlijke reactie. Maar probeer je niet te druk te maken over kleine dingen. Stress zorgt namelijk voor verkramping van het lichaam en dat doet de stoelgang geen goed. Mocht je ondanks de tips toch last krijgen van verstopte darmen? Dan is het goed om te weten dat er allerlei middeltjes verkrijgbaar zijn om de stoelgang weer op weg te helpen. We lazen laatst een artikel op me-to-we.nl waarin een dergelijk middel werd besproken. Het gaat om een middel dat natuurlijke vezels bevat.

Lees reviews voordat je een accommodatie boekt

Accommodaties (met name de goedkopere) staan er bekend om dat de bedden en de stoelen zeer oncomfortabel kunnen zijn. Zeker als je iemand bent die snel last krijgt van zijn rug, is het belangrijk om voldoende reviews te lezen over het comfort van het meubilair in de accommodatie. Het is beter om wat meer budget aan een comfortabele accommodatie uit te geven, dan daarop te besparen en binnen no-time van je rug last te krijgen.

Zo voorkom je dat je aankomt tijdens je vakantie

Een laatste probleem dat we bespreken, dat je gezondheid in het algemeen geen goed doet, is een toename van je lichaamsgewicht tijdens de vakantie doordat je teveel ongezond eet en drinkt. Op zich is het niet zo vreemd als je dat doet, want op vakantie word je vaak met de ene naar de andere culinaire verleiding geconfronteerd.

Wat daarom helpt is dat je met jezelf afspreekt dat je balansdagen invoert waarop je geen toetjes eet, een extra wandeling maakt en frisdranken en alcohol laat staan. En op de dagen dat je dergelijke voedingsmiddelen wel consumeert, kun je het beste met jezelf afspreken dat je niet meer dan een bepaalde hoeveelheid neemt. Op die manier kun je toch genieten van de lekkernijen, maar ga je niet met kilo’s extra lichaamsgewicht terug naar huis.

Wat is jouw tip?

Hoewel we in dit artikel een aantal belangrijke gezondheidsproblemen hebben besproken die tijdens de vakantie kunnen optreden, zijn we ons ervan bewust dat we nog zat zaken niet hebben besproken. We nodigen je dan ook van harte uit om ons jouw aanvulling op dit artikel te mailen, zodat we het kunnen delen met de andere bezoekers van dit blog.

Leave a comment