Zijn groene smoothies gezond of niet?

Groene smoothie

Groene smoothies bieden onze gezondheid vele voordelen. Toch gaan er steeds meer geluiden op van mensen die beweren dat groene smoothies niet gezond zijn. We zullen op deze plek bekijken waar de waarheid nou precies ligt.

Wat zijn groene smoothies?

Allereest is het belangrijk om te weten wat groene smoothies precies zijn. Er zijn namelijk verschillende soorten smoothies die nog weleens door elkaar worden gehaald. We kunnen 3 soorten smoothies van elkaar onderscheiden. Deze zijn de groene smoothie, de fruit smoothie en de milkshake smoothies.

De groene smoothie is groen omdat er gebruik gemaakt wordt van groene bladgroenten. Vaak is dit spinazie, boerenkool of andijvie. In een groene smoothie zit ook fruit. Het fruit zorgt voor een zoete smaak aan de groene smoothie. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van een vloeistof om de smoothie voldoende dun te maken zodat deze goed drinkbaar is.

Een fruit smoothie bevat geen groene bladgroenten. Een fruit smoothie bestaat alleen uit fruit en een vloeistof. Een fruit smoothie is door het ontbreken van de groente wat zoeter dan de groene smoothie en daarom vaak wat lekkerder voor mensen die van zoet houden.

Een milkshake smoothie bestaat uit fruit en er wordt gebruik gemaakt van melk of zuivel als vloeistof. De combinatie van fruit met zuivel zorgt voor een zoete en romige smoothie. Er kunnen ook bolletjes roomijs aan de milkshake smoothie worden toegevoegd om de lekker cool, zoet en romig te maken.

Zijn alle smoothies gezond? Groene smoothies zijn gezond. De fruit smoothies wat minder gezond en de milkshake smoothies bieden eigenlijk niet de gezondheidsvoordelen die groene smoothies je wel kunnen bieden. We zullen dat hier verder toelichten.

Een groene smoothie dankt het grote deel van zijn gezondheidsvoordelen aan het gebruik van de groene bladgroenten. Groene bladgroenten hebben een aantal bijzondere gezondheidseigenschappen die ze zo uniek maken. Groene bladgroenten bevatten geen suikers. Ze bevatten slechts een heel klein beetje koolhydraten. Ze zijn een zeer goede bron van mineralen, vitamines, spoorelementen, antioxidanten en bioactieve stoffen. En dat allemaal bij een erg laag caloriegehalte. Ze zijn dus rijk aan voedingsstoffen zonder dat ze veel calorieën geven.

Een bijzondere bioactieve stof in groene smoothies is chlorofyl. Dit is beter bekend als het bladgroen wat zich onder invloed van zonlicht in het gewas heeft gevormd. Dit bladgroen heeft een aantal unieke gezondheidsvoordelen. Een belangrijke voordeel zijn de detox eigenschappen van bladgroen. Via het bladgroen kan het lichaam toxische en lichaamsvreemde stoffen afvoeren. Ons lichaam is constant belast met lichaamsvreemde stoffen door luchtvervuiling, cosmetica gebruik, bestrijdingsmiddelen en hormonen die via de voeding binnen komen. Dit zorgt voor vrije radicalen die schadelijk zijn voor onze gezondheid. Dankzij chlorofyl en vitamines, zoals vitamine C en E, kan onze lichaam deze vrije radicalen neutraliseren.

Soms wordt wel gezegd dat groene smoothies niet zo gezond zijn als wordt beweert omdat er geen vezels in zitten. Dit hangt echter af van de manier waarop de smoothies worden bereid. Je zou ze kunnen maken in een slowjuicer. Met een slowjuicer blijven de vezels in de vorm van pulp achter in het apparaat. Je houdt dan een mooi sapje over. Wel lekker maar inderdaad niet zo gezond. Een gezonde groene smoothie maak je daarom het beste klaar in een blender. De vezels blijven dan in de groene smoothie zitten, in fijngemalen vorm.

Je hebt ook groene smoothies die je in de supermarkt kunt kopen. Deze zijn vaak ook minder gezond als de versies die thuis maakt. Dit komt op de eerste plaats omdat de smoothie niet meer vers is. Een groene smoothie drink je het beste binnen 24 uur na bereiding omdat vitamines zich langzaam beginnen af te breken na bereiding. Verder is het zo dat vaak de vezels uit de groene smoothies zijn gefilterd die je in de supermarkt kan vinden. Dit doen fabrikanten omdat de smoothie dan gladder en beter drinkbaar is. En bij de supermarkt versies van smoothies kan het ook zo zijn dat er suiker aan toegevoegd is. Dit om het product zo lekker mogelijk te maken, in de hoop dat je het vaker gaat kopen. Indien je zelf je smoothie bereid heb je de controle over de ingrediënten die je toevoegt.

En dan heb je natuurlijk nog de fruit smoothies. Deze bieden niet de gezondheidsvoordelen die groene smoothie je geven. Dit door het ontbreken van de groene bladgroenten. Het zijn de groene bladgroenten die zorgen voor chlorofyl en het grootste deel van de mineralen en spoorelementen. Een fruit smoothie is eigenlijk niet meer dan een vruchtensap waar de vezels in bewaart zijn gebleven. Dit is wel rijk aan vitamines en antioxidanten maar bevat niet zoveel mineralen. In plaats van het drinken van een fruit smoothie kan je eigenlijk net zo goed het fruit gewoon eten zoals het uit de natuur komt.

Een milkshake smoothie maak je met zuivel. Dit verpest eigenlijk een aantal gezondheidsvoordelen van de smoothies. Zuivel heft namelijk de detox werking van chlorofyl op. Verder kan zuivel zich binden aan vitamines en mineralen waardoor deze minder goed opgenomen worden. Een milkshake smoothie kan je daarom beter zien als een traktatie die je jezelf af en toe gunt, bijvoorbeeld op een warme zomerdag. Het is niet een drankje wat je dagelijks zou moeten drinken om gezonder te worden.

Voor je gezondheid drink je het beste groene smoothies die je zelf maakt in een blender. Als vloeistof moet je dan water, kokoswater, kokosmelk of amandelmelk gebruiken (in ieder geval geen gewone zuivel). Het beste is als het aandeel groenten in de groene smoothie groter is als het aandeel fruit. Streef naar 60% groene bladgroente en 40% fruit voor optimale resultaten.


Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*