Kan je Garcinia Cambogia gebruiken tijdens je zwangerschap?

Roxanne - 22 augustus 2017

Wat is het verschil tussen EHBO en BHV?

Roxanne - 22 augustus 2017

Koolhydraatarm eten

Roxanne - 22 augustus 2017
garcinia zwangerschap
bhv ehbo
koolhydraatarm eten

Veel mensen eten tegenwoordig koolhydraatarm. Dit om af te vallen of om op gewicht te blijven en omdat het gezond is.

Het blijkt namelijk zo te zijn dat het niet zo zeer de vetten zijn die ons dik maken maar juist de suikers en koolhydraten.

Hoe werkt het?

Ons lichaam heeft energie nodig wat uit de drie macronutriënten (koolhydraten, vetten en eiwitten) gehaald wordt. Nu is het zo dat koolhydraten de favoriete bron van energie voor het lichaam zijn. Het lichaam zal altijd eerst koolhydraten gaan verbranden en pas indien deze op zijn ook vetten en eiwitten gaan aanspreken.

Omdat we in onze huidige samenleving juist heel veel koolhydraatrijk voedsel eten komt het lichaam in de praktijk zelden toe aan het verbranden van vetten en eiwitten. Gevolg is dat we langzaam maar zeker te zwaar worden.

Bronnen van koolhydraten welke de meeste mensen dagelijks eten zijn brood, aardappel, pasta, rijst en koek.

Door koolhydraatarm te gaan eten kan het lichaam niet meer alle energie uit koolhydraten betrekken en wordt het gedwongen om vetten en eiwitten te gaan verbranden. Pas als we vetten gaan verbranden gaan we afvallen.

De voordelen van koolhydraatarm eten

Indien je minder koolhydraten eet dan zal de bloedsuikerspiegel minder pieken gaan krijgen. Het gevolg hiervan is dat het lichaam minder insuline hoeft aan te maken om de glucose uit het bloed op te kunnen nemen. Dit is een belangrijk voordeel. Hoge insulinewaarden zorgen namelijk dat je lichaam vet gaat opslaan.

Minder pieken in de bloedglucose zorgen er ook voor dat je minder snel honger zult hebben. Het moment dat je honger krijgt is het moment dat de bloedglucose veel en snel daalt. Indien er minder pieken in de bloedglucose zijn dan zal je ook minder dipjes in de bloedglucose hebben. Hierdoor heb je gedurende de dag meer energie.

Een groot voordeel van koolhydraatarm eten ten opzicht van meer traditionele dieetmethoden zoals vetarm eten is dat sneller gewicht verliest. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat je ruim 2x zo snel afvalt als je koolhydraatarm eet in plaats van vetarm.

En niet geheel onbelangrijk: koolhydraatarm eten is veel beter vol te houden dan andere dieetvormen. Omdat je wel vetten en eiwitten mag eten krijg je wel een verzadigd gevoel. Omdat je gewoon verzadigd zal zijn na de maaltijden zal je ook niet een hongergevoel krijgen en het idee dat je jezelf moet uithongeren. Hierdoor is het koolhydraatarm eten over langere perioden prima vol te houden.

De lastige momenten zijn de momenten na het cheaten. Als je te veel koolhydraten hebt gegeten (bijvoorbeeld een stuk slagroomtaart op een verjaardag) dan raakt je bloedglucose van slag. Je krijgt dan een piek in je bloedglucose en na een paar uur zal je bloedglucose hard dalen. Dit is dan het moeilijke moment. Je krijgt dan een vervellend hongergevoel waarvan je geneigd zal zijn deze snel weg te nemen door weer iets zoets te eten.

Het is daarom het beste dat je consequent koolhydraatarm eet. Dan blijft het koolhydraatarme eten het beste vol te houden. Je lichaam heeft even tijd nodig voor het omschakelen van glucoseverbranding naar vetverbranding en zodra je lichaam in de vetverbrandingsmodus zit kan je deze het beste daarin laten.

Soorten koolhydraten

Indien je koolhydraatarm gaat eten dan is het niet de bedoeling dat je helemaal geen koolhydraten meer eet. Dat zou ronduit ongezond zijn. Je gaat dan bepaalde voedingsstoffen tekort komen welke alleen in koolhydraat houdende voeding voorkomt.

De meeste mensen welke koolhydraatarm eten houden zo’n 100 gram koolhydraten per dag aan. Dat is voldoende om af te vallen of om op gewicht te blijven. Bedenk dat de meeste mensen normaal gesproken 200 tot 300 gram koolhydraten per dag eten. Je zult dus behoorlijk moeten zakken met de hoeveelheid koolhydraten.

Niet iedere koolhydraat heeft het zelfde effect op het lichaam. Zoals eerder in dit artikel al besproken heeft het wegnemen van pieken in de insulinewaarden een belangrijke rol binnen het koolhydraatarm eten. Nu is het zo dat bepaalde soorten koolhydraten zorgen voor een piek in de bloedglucose, en daarmee in de insuline.

Dit zijn koolhydraten welke snel door het lichaam te verteren zijn. Dit worden ook wel snelle of geraffineerde koolhydraten genoemd. Je vindt deze in voedingsmiddelen zoals brood, pasta, rijst, gebakken aardappel, koek, gebak, snoep en frisdrank.

Complexe koolhydraten zijn lastig en langzaam voor je lichaam te verteren. Het gevolg hiervan is dat de glucose maar langzaam aan je bloed wordt afgegeven. Doordat de glucose langzaam aan het bloed wordt afgegeven krijg je geen piek in de insuline.

Als je koolhydraatarm wilt eten kan je daarom het beste kiezen voor voedingsmiddelen welke langzame koolhydraten bevatten. Voedingsmiddelen waarin je deze vindt zijn: volkoren brood, volkoren pasta, groenten, zoete aardappel en havermout.

Fruit

Fruit is wel bijzonder te noemen. Fruit bevat fruitsuikers welke in principe snel door het bloed opgenomen kunnen worden. Indien je het suiker uit fruit haalt dan krijg je een vorm van suiker welke je lichaam direct opneemt. Denk maar aan dextrose wat druivensuiker is.

Indien je fruit eet dan krijg je echter geen piek in de bloedglucose. Dit komt door de aanwezigheid van voedingsvezels. Deze voedingsvezels zorgen voor een soort gel laag aan de binnenwand van de maag en de dunne darm. Door deze gel laag worden de suikers een beetje tegengehouden waardoor ze langzaam aan het bloed worden afgegeven.

Als je koolhydraatarm wilt eten kan je daarom prima enkele porties fruit per dag eten. Alleen als je heel steng koolhydraatarm wilt eten dan kan je fruit beter (tijdelijk) laten staan. Dit vanwege de suikers welke in fruit zitten.

Eiwitten en vetten

Indien je koolhydraatarm wilt eten dan zal je meer eiwitten en vetten moeten gaan eten. Koolhydraatarm voedsel wordt dus vervangen voor eiwitrijk of vetrijk voedsel. De eiwitten zijn belangrijk om er voor te zorgen dat je tijdens het afvallen geen spiermassa verliest.

Leave a comment