Gezond eten

gezond eten

Iedereen weet dat gezond eten ontzettend belangrijk is, maar waarom doen veel mensen het dan niet? Heeft het te maken met cultuur? Of heeft het te maken met gemakzucht? Er zijn veel factoren die meespelen bij gezond eten. Als eerste zul je moeten weten wat gezonde voeding is en hoe je deze tot je neemt. Wanneer je dit weet kun je barrières elimineren waardoor jij niet meer naar ongezonde voeding blijft grijpen. Je bent het immers zelf die deze voeding tot je neemt, alles begint bij gedrag! Dus zal jij  je eigen gedrag goed in kaart moeten brengen, misschien eet je wel ongezond als je niet goed in je vel zit. Men wordt tegenwoordig overspoeld met allerlei aannames over voeding, dit komt met name door allerlei media hypes en dieetrages. In dit artikel wordt ingegaan op wat gezonde voeding is en hoe je gezond eten vol kunt houden.

Gezond voedsel

Wat is gezond eten eigenlijk? Dit verschilt per persoon en misschien is er geen oordeel te geven aan wat wel of niet gezond is, er is namelijk geen definitie van gezond eten. Het is een kwestie van je boerenverstand gebruiken en je in te lezen over gezonde voeding. Het is duidelijk dat veel ziektes en aandoeningen kunnen worden veroorzaakt door ongezonde voeding. Hierbij kun je denken aan ziektes zoals obesitas, diabetes en kanker. Ook kunnen psychische aandoeningen zoals ADHD of depressies deels door voeding worden veroorzaakt. In sommige situaties kan gezond eten dus je medicijn zijn. Als eerste is het belangrijk dat je een energiebalans hanteert, iedereen heeft een passende energiebalans. Deze is te berekenen aan de hand van de Harris en Benedict formule. Als je meer kcal eet dan je balans, dan kom je aan, eet je minder dan val je af. Gezond eten kun je in combinatie doen met een schema. Ook kun je een boek kopen over gezond eten, hier staan vaak nuttige tips in. Dit is dus bepalend voor je gewicht. Wat voor voedsel je zou moeten eten wordt hieronder uitgelegd.

Macro en micronutriënten

De macronutriënten bestaan uit eiwitten, vetten en koolhydraten. Het is belangrijk deze alle drie binnen te krijgen. Eiwitten zijn bouwstoffen welke bijdrage aan bijvoorbeeld je spieren en botten. Vetten zijn belangrijk voor het leveren van energie en dienen ook als bouwstof. Je celwand bestaat uit vetten, moet je eens nagaan als je geen vetten tot je zou nemen. Koolhydraten leveren een bijdrage aan je zenuwstelsel, jouw zenuwstelsel heeft koolhydraten nodig om te functioneren. Zodra je deze niet binnenkrijgt zal je lichaam als noodoplossing eiwitten omzetten in koolhydraten.

 De micronutriënten bestaan uit vitamines en mineralen. Deze zijn ontzettend belangrijk, zij faciliteren bij elk proces in jouw lichaam. Denk hierbij aan hormonen en receptoren. Hoe natuurlijker de voeding hoe meer van deze nutriënten je tot je neemt. Het is dus van essentieel belang gezond te eten, een gekookte aardappel zal veel meer voedingsstoffen bevatten dan een patatje. Het is belangrijk bewust te eten. Je kunt hierdoor veel problemen voorkomen, misschien merk je nu niks van deze problemen maar op latere leeftijd wel. Voor informatie over gezond eten, een gezonde levensstijl of advies op het gebied van beweging en voeding, kun je dag én nacht terecht op NLbewustgezond.nl.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*