Slaapproblemen oplossen door het eten van sushi

Roxanne - 20 juni 2018

Waarom je vaker rode bietensap moet drinken

Roxanne - 20 juni 2018

Afvallen met een eiwitdieet

Roxanne - 20 juni 2018
sushi eten sport
rodebietensap
eiwitdieet

De naam verklapt natuurlijk al waarom het gaat bij een eiwitdieet: je gaat meer eiwitten eten. Eet je meer calorieën dan kom je aan daarom zullen er calorieën uit de andere macronutriënten geschrapt worden. Bij een eiwitdieet zal je voornamelijk de calorieën uit koolhydraten schrappen en niet zozeer die uit vetten. Om deze reden heeft een eiwitdieet dan ook veel weg van een koolhydraatarm dieet. Bij een koolhydraatarm dieet zijn het echter de vetten die voor de vervanging van de koolhydraten zorgen.

Waarom een eiwitdieet

Bij een dieet draait het eigenlijk maar om één ding, en dat is calorierestrictie. Desondanks zijn er tig van dieetvormen en is de ene dieetvorm succesvoller dan de andere. Wat de succesvolle diëten onderscheid van de rest is het simpele feit of het dieet voor langere tijd vol te houden is. Met ieder dieet val je in de eerst week of weken wel af maar veel diëten zijn zo moeilijk vol te houden dat veel mensen het na een paar weken opgeven. Dit heeft natuurlijk allemaal te maken met in hoeverre je honger krijgt. We kunnen ons allemaal, met de nodige wilskracht, verzetten tegen het hongergevoel maar na een tijdje wordt dit steeds lastiger tot dat we uiteindelijk toegeven aan het hongergevoel.

Een goed dieet is daarom een dieet waarbij je geen of nauwelijks honger zult hebben. Een eiwitdieet past in het selecte rijtje van diëten waarbij dit het geval is. Bij het koolhydraatarme dieet is dit overigens ook het geval. Diëten waarbij je onherroepelijk te maken gaat krijgen met hongergevoelens zijn de crash-diëten en de vele varianten die gebaseerd zijn op een extreme calorierestrictie.

Bij het eiwitdieet wordt handig gebruik gemaakt van een bijzondere eigenschap van eiwitten. Eiwitten verteren namelijk erg langzaam, veel langzamer dan koolhydraten of vetten. Doordat eiwitrijke voeding langzaam verteert wordt blijft het veel langer in de maag. Dit zorgt ervoor dat je langer een vol en voldaan gevoel zult hebben.

Omdat eiwitten zo moeilijk te verteren zijn hebben ze nog een ander gunstig effect voor iedereen die van de overtollige kilo’s af wilt, ze verhogen je metabolisme. Het kost je lichaam namelijk wel 25% meer energie om eiwitten te verteren dan het verteren van koolhydraten of vetten kost. Je verbrand hiermee dus calorieën zonder dat je daar een inspanning voor hoeft te doen.

Dat je door het volgen van een eiwitdieet daadwerkelijk minder honger hebt blijkt uit de aanmaak van hormonen die betrokken zijn bij je honger gevoel. Zo wordt de afgifte van het hongerhormoon ghreline onderdrukt terwijl de aanmaak van het hormoon peptide YY wordt bevordert. Het hormoon peptide YY (PYY) werkt eetlustremmend.

Andere voordelen van een eiwitdieet

Wat je bij veel diëten ziet – met name bij de crash diëten – is dat het metabolisme achteruit gaat. Omdat het metabolisme achteruit gaat krijg je het effect dat na het volgen van het dieet de kilo’s er weer snel aanzitten. Dit komt omdat men het oude eetpatroon weer oppakt, er worden net zoveel calorieën gegeten als voor het dieet. Omdat het metabolisme trager is geworden is er echter een sprake van een calorieoverschot waardoor de kilo’s er weer bij vliegen.

Het terug lopen van het metabolisme, bij crash dieet vormen, is te wijten aan een afname van de spiermassa. Normaal gesproken gebruikt je lichaam koolhydraten en vetten als voornaamste bron van energie, door het grote calorietekort gaat het lichaam, bij een crash dieet, ook de eiwitten inzetten als bron van energie. Eiwitten kunnen weliswaar fungeren als energiebron, primair zijn ze eigenlijk bedoeld voor het onderhouden en vernieuwen van lichaamscellen waaronder de spiercellen.

Door het verbranden van eiwitten is er onvoldoende eiwit beschikbaar voor het onderhouden van de spiermassa. Men zal daarom niet alleen vetmassa verliezen maar ook spiermassa. Nu is het zo dat de spiermassa in verband staat met het metabolisme. Zo verbranden mannen, gemiddeld gezien, meer calorieën dan vrouwen. Dit komt omdat ze meer spiermassa hebben. Voor iedere kilo spier wordt dagelijks 80kcal verbrand. Ook in rust. Door het volgen van een crash dieet gaat dus spiermassa verloren waarmee de stofwisseling achteruit holt. Met een eiwitdieet heb je dit probleem niet.

Bij een eiwitdieet eet je zoveel eiwitten dat het geen probleem is dat het lichaam de eiwitten ook inzet als brandstof. Omdat er zoveel eiwitten gegeten worden is het lichaam ook instaat om de spieren te onderhouden.

Eiwitrijke voeding

Eiwitten zitten in zowel dierlijke als plantaardige voedingsmiddelen. Eiwitten uit dierlijke voedingsbronnen worden gezien als hoogwaardige eiwitten. Ze bevatten namelijk alle (essentiële) aminozuren. Goede eiwitbronnen met een dierlijke oorsprong zijn vlees, vis, zuivel, kaas en eieren.

Als je een eiwitdieet volgt is het belangrijk om zoveel mogelijk te kiezen voor eiwitten van onbewerkte bronnen. Dus bijvoorbeeld kipfilet in plaats van een schnitzel. Bewerkte vleessoorten bevatten namelijk allerlei toevoegingen die rijk aan calorieën en koolhydraten zijn. Zo heeft gepaneerd vlees veel koolhydraten en worden er ook vaak suikers aan vleeswaren toegevoegd. Let ook op met gemarineerd vlees, in de marinade zitten vaak ook suikers.

Het zou niet echt gezond zijn om al je eiwitten uit dierlijke producten te halen, het is daarom wel goed om ook plantaardige voedingsmiddelen te eten die rijk zijn aan eiwitten. Punt is wel dat plantaardige eiwitbronnen vaak ook rijk zijn aan zetmeel en dus koolhydraatrijk zijn. Goede plantaardige eiwitbronnen zijn peulvruchten, noten, zaden, bonen en soja.

Leave a comment