Wat de blockchain kan vertellen over ons eten

Roxanne - 30 januari 2018

De gezondheidsvoordelen van colloïdaal zilver

Roxanne - 30 januari 2018

Afvallen hoeft geen straf te zijn!

Roxanne - 30 januari 2018
blockchain eten
voordelen colloidaal zilver
afvallen

Afvallen is helaas nog voor veel mensen afzien. Maar dat hoeft niet! Met een gezonde en realistische aanpak vliegen de kilo’s er vanzelf vanaf zonder dat je het doorhebt. In dit artikel geef je 6 tips om het afvallen wat plezieriger te maken!i

Val niet te snel af!

De meeste mensen die het doel afvallen hebben willen snel veel vet kwijt. Dit is ambitieus, maar dit strand vaak al na een paar weken. Vaak wordt een doel gesteld met onrealistisch streng dieet wat niemand volhoudt. Het gevolg is extreem hongergevoel en een terugval na een paar weken of maanden. Oftewel het welbekende jojo-effect.

 

Hoe voorkom je dit? Door een realistisch doel te stellen en een nieuwe eetpatroon te kiezen dat je voor de rest van je leven kunt volhouden. Met coaching adviseer ik mensen om maximaal 0,5 kilogram per week af te vallen. Zo houd je het vol en verklein je de kans op die terugval. Snel resultaat bestaat niet! Houd dit goed in je achterhoofd.

Probeer nieuwe gezonde recepten uit

Daag jezelf uit om nieuwe gezonde recepten uit te proberen. Een geslaagd recept gevonden? Bewaar deze in een zelfgemaakt receptenboekje, zo kan je hem altijd nog een keer maken. Kies wel voor recepten zonder al te veel calorieën.

 

Vind je koken niet leuk, of heb je er geen tijd voor? Kijk dan naar praktisch recepten, die je voor meerdere dagen kunt maken. Zo hoef je niet elke dag in de keuken te staan.

Kom extra in beweging

Naast je voeding is beweging net zo belangrijk. Probeer elke dag een wandeling te maken en ga als het kan op je fiets naar het werk. Met zulke simpele dingen verbrand je zo een paar honderd calorieën. Op jaarbasis zijn dit zo een paar extra kilo extra vetverlies!

Daag jezelf uit

En veel gemaakte fout die ik vaak voorbij zie komen, is dat mensen alleen doelen stellen in gewicht die vooral op de lange termijn zijn gericht.

Maar hou het leuk voor jezelf en daag jezelf ook op korte termijn uit. Stel daarom realistische concrete kortetermijndoelen op. Belangrijk is natuurlijk wel dat deze doelen bij jouw einddoel ‘afvallen en een gezonde leefstijl’ passen.

Voorbeelden:

Ik ga deze week 3 keer sporten, ik eet elke dag 250 gram groente, ik laat een week dat glaasje wijn of biertje staan.

Beloon jezelf

Als je jezelf uitdaagt door middel van doelen, is het belangrijk deze regelmatig te evalueren. Doe dit bijvoorbeeld wekelijks en ga voor jezelf na of je je doelen behaald hebt. Bedenk ook een passende beloning voor jezelf (niet in eten). Doe voor elke keer dat je een doel behaald hebt geld in een spaarpotje, voor een leuke outfit, of voor een weekendje weg. Je hebt het verdiend.

Verbied jezelf niets

Een voedingspatroon is niet vol te houden als jezelf van alles onthoudt. Vroeg of laat komt de verleiding en eet je toch die hele reep chocolade op.

 

Houd je van chocolade? Probeer jezelf aan te leren dat je een klein stukje chocolade eet, en niet gelijk de hele reep. Zo geniet je er toch van en heb je toch wat lekkers gegeten. Die hele reep maakt het vaak niet veel beter.

Houd je einddoel in gedachten

Het kan lastig zijn om gemotiveerd te blijven. Vooral op momenten dat het moeizamer gaat, kan je de neiging krijgen om de handdoek in de ring te gooien. Daarom is het belangrijk om je einddoel in gedachten te houden. Ga voor jezelf na waarom het belangrijk voor je is om af te vallen. Wat zijn jouw redenen? Wat verwacht je te behalen als je die kilo’s kwijt bent? Schrijf dit voor jezelf op. Ben je een beetje creatief? Maak een moodboard met dingen die jou motiveren. Foto’s van jezelf toen je een paar kilo lichter was, motiverende quotes, de redenen waarom je wilt afvallen en, niet geheel onbelangrijk, de resultaten die je al behaald hebt.

 

Dit artikel is geschreven door Jeroen van FIT.nl

Leave a comment