Lasagne a la Jamie Oliver

Roxanne - 16 augustus 2016

Recept: gezonde havermout pannenkoeken

Roxanne - 16 augustus 2016

5 redenen waarom je zou moeten beginnen met mediteren

Roxanne - 16 augustus 2016
Lasagne a la Jamie Oliver
Recept: gezonde havermout pannenkoeken
5 redenen waarom je zou moeten beginnen met mediteren

Meditatie heeft meer voordelen dan de meeste mensen denken. Het gaat niet alleen om het sluiten van je ogen en het ervaren van de rust, maar ook om je emotionele balans en de manier waarop je dagelijks functioneert. Er zijn veel meer bewezen voordelen van meditatie dan de voordelen die wij vandaag opnoemen, maar de 5 die wij toelichten zijn voor veel mensen doorslaggevend.

Minder stress

Tegenwoordig hebben mensen het steeds drukker. Ook wordt in veel beroepen de werkdruk steeds hoger waardoor mensen sneller gestrest raken. Daarnaast zijn mensen vaak in hun sociale leven en met dagelijkse bezigheden ook veel actiever dan vroeger. Door te mediteren zorg je ervoor dat je lichaam en geest tot rust komen en dat je daarna op een efficiëntere wijze kunt werken omdat je sneller en beter kunt nadenken.

Minder hoge bloeddruk

Een te hoge bloeddruk kan de kans op hart- en vaatziekten sterk verhogen en stress is een grote factor die de bloeddruk beïnvloed. Doordat je stressniveau verlaagd door te mediteren, verlaagd automatisch ook je bloeddruk. Dit komt omdat meditatie een ontspannend effect op je heeft en je helpt om constructief te denken.

Minder pijn

Meditatie zorgt ervoor dat je pijngrens verhoogd wordt. Dit komt doordat de hersenstructuur gewijzigd wordt als je regelmatig mediteert en juist het deel dat de pijngevoeligheid bepaald ontwikkeld zich hierdoor beter.

Meer balans

Uit onderzoek is er gebleken dat meditatie een positief effect heeft op je emotionele balans. Als je regelmatig mediteert ontwikkelt het emotionele centrum van je hersenen zich positief, waardoor je minder heftige emoties ervaart.

Niet afhankelijk van anderen

Om te kunnen mediteren ben je niet afhankelijk van anderen, omdat je het namelijk niet in groepsverband hoeft te doen. Daarnaast kun je op elk moment dat je het zelf wilt mediteren, bijvoorbeeld vlak nadat je wakker bent of voor het slapen gaan. Het enige dat je nodig hebt is een stille ruimte, waar je niet gestoord wordt door andere mensen. Daarnaast is het ook handig om een yogamat te gebruiken en comfortabele kleding aan te trekken.

Leave a comment