3 eenvoudige stappen om gewicht te verliezen met maaltijdvervangers

Als je probeert af te vallen, kunnen maaltijdvervangers een handig hulpmiddel zijn. Ze kunnen je helpen om calorieën te besparen en je motivatie te verhogen, zodat je meer kans hebt om te slagen met je inspanningen om gewicht te verliezen. In combinatie met gezond eten en lichaamsbeweging kan het vervangen van een of twee maaltijden per dag leiden tot sneller gewichtsverlies en een beter voedingspatroon. Maar, zoals met elke strategie die kunstmatige vervangers voor volwaardige voedingsmiddelen inhoudt, zijn er voor- en nadelen aan het gebruik ervan als onderdeel van een effectief gewichtsverliesplan. Hier zijn drie tips zodat maaltijdvervangers je kunnen helpen bij het bereiken van je gewichtsverlies doelen.

Weet het verschil tussen dieet shakes en maaltijdvervangers

Niet alle maaltijdvervangers zijn hetzelfde. Sommige zijn geformuleerd om je te helpen gewicht te verliezen, terwijl andere bedoeld zijn om volledige maaltijden te vervangen. Dieetshakes bevatten vaak minder calorieën en voedingsstoffen dan maaltijdvervangers. Maaltijdvervangers zijn bedoeld als vervanging voor één of twee maaltijden per dag, zo niet meer. Deze producten zijn voedzamer dan dieetshakes en kunnen worden gebruikt om elke maaltijd te vervangen. Als je bijvoorbeeld op het werk moet eten en er zijn geen gezonde eetgelegenheden, dan kun je een maaltijdvervangende shake gebruiken in plaats van honger te lijden of ongezond te snacken.

Minder calorieën met shake recepten

Zoals hierboven vermeld, zijn maaltijdvervangers vaak voedzamer dan dieetshakes. Veel van hen bevatten echter ongeveer dezelfde hoeveelheid calorieën of iets meer dan een maaltijd zoals een broodje en een yoghurtje. Daarom is het belangrijk om je te concentreren op het verminderen van calorieën en het verhogen van de hoeveelheid vezels. Het verminderen van calorieën is een van de beste manieren om gewichtsverlies te versnellen. Hoewel dit niet betekent dat je flauw, smaakloos voedsel moet eten, moet je wel manieren vinden om calorieën te verminderen zonder aan voedingstoffen in te boeten. Een manier om dit te doen is minder melk of water in je shakes te gebruiken. Hoewel dit de smaak kan beïnvloeden, kan het het aantal calorieën met wel 30% verminderen. Een andere methode is om extra vezels aan je shakes toe te voegen. Oplosbare vezels kunnen de calorieabsorptie met 10-40% verminderen, dus door wat toe te voegen aan je maaltijdvervangende shakes kun je het aantal calorieën aanzienlijk verminderen zonder de smaak te beïnvloeden.

Shake it up met proteïne shakes

Als je eiwitten toevoegt aan je maaltijdvervangende shakes, is de gemakkelijkste en meest voorkomende manier om dit te doen met een schep wei-eiwit. Andere eiwitbronnen kunnen echter ook goed werken, waaronder veganistische bronnen, zoals hennep- of erwteneiwit. Je moet streven naar ongeveer 20-30 gram eiwit per maaltijdvervangende shake. Hoewel dit niet uit één bron hoeft te komen (bonen en rijst kunnen bijvoorbeeld elk ongeveer 10 gram eiwit per portie leveren), kan een hoogwaardig eiwitpoeder veel extra voeding toevoegen, waaronder essentiële aminozuren en mineralen. Als je op zoek bent naar een hoogwaardige optie, is wei-eiwit je beste gok. Het bestaat uit zowel wei- als caseïne-eiwit, wat een blijvende energieboost kan geven en je kan helpen meer spieren op te bouwen terwijl je afvalt.

Tot slot

Maaltijdvervangers kunnen een nuttig hulpmiddel zijn in je reis naar gewichtsverlies, maar ze zijn geen ‘magic bullet’. Door ze te combineren met een gezond dieet en regelmatige lichaamsbeweging kun je betere resultaten bereiken. Het is ook belangrijk om rekening te houden met je voedingsbehoeften en de juiste maaltijdvervanger te kiezen voor je doelen en levensstijl. Om het meeste uit maaltijdvervangers te halen, moet je je richten op het verminderen van het caloriegehalte en het verhogen van de hoeveelheid vezels in elke shake. Je kunt ook eiwitten aan uw shakes toevoegen, wat je kan helpen meer spieren op te bouwen en het verlangen naar voedsel te verminderen. Lees ook eens wat experts zoals bijvoorbeeld het voedingscentrum over maaltijdvervangers te zeggen hebben.

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*