Smoothie met komkommer, banaan, appel, kaneel en gember

Roxanne - 22 februari 2016

Smoothie met aardbei en limoen

Roxanne - 22 februari 2016

10 tips om bewuster en gezonder te eten

Roxanne - 22 februari 2016

Het is voor niemand goed om teveel producten met toegevoegde suikers te eten, de meeste producten waar suiker aan toegevoegd is bevat veel caloriën, en daarentegen weinig voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en vezels. Onder natuurlijke suikers verstaan we onder andere fruit en melk, dit zijn gezonde producten. Wil je minder suiker gaan eten? Vermijd dan producten waar suiker aan toegevoegd is, zoals koek, snoep en gebak, zelfs in producten waarvan je het niet verwacht wordt suiker toegevoegd zoals ketchup, sauzen en andere dressings.

  1. Vervang je ontbijt voor o.a. muesli met noten en vers fruit, zoet broodbeleg kan je vervangen door plakjes aardbeien, banaan of een ander soort fruit. Ook tussendoortjes kun je vervangen door verse groente en fruit zoals snacktomaatjes (cherrytomaatjes), worteltjes of een ander soort fruit, frisdrank kun je vervangen voor water, koffie of thee zonder suiker.
  2. Check de ingredientenlijst van alles wat je eet, zodra je de ingredienten gaat nakijken van producten die je normaal zonder na te denken eet, ga je schrikken van de hoeveelheid suikers en het aantal e-nummers.
  3. Stop met het kopen van pakjes en zakjes, ook in vele kant en klaar mixen zitten e-nummers en zelf suiker! Zelf koken is vaak net zo makkelijk en snel, maar wel 100% lekkerder.
  4. Tarwe is niet zo gezond als dat het lijkt, het blijkt zelfs dat tarwe niet kan overleven zonder bestrijdingsmiddelen en kunstmest. Nadat je twee volkoren boterhammen gegeten hebt gaat je bloedsuikerspiegel meer omhoog dan dat je kristalsuiker zou eten. Kies als vervanging liever voor ‘spelt’ in de vorm van brood en pasta, als ontbijt kun je bijvoorbeeld ook kiezen voor havermout.
  5. Wanneer je zelf iets bakt is het erg makkelijk om even een schepje suiker toe te voegen, maar kies liever voor een suikervervanger zoals kokosbloesemsuiker of palmsuiker.
  6. Als je denkt dat zonnebloemolie goed is om in te bakken, dan heb je het mis, zonnebloemolie heeft een laag kookpunt, en wanneer je het verhit boven de 140 graden komen er schadelijke stoffen vrij die zelfs kankerverwekkend kunnen zijn, als vervanger kun je kiezen voor rijstolie of kokosolie.
  7. Vruchtensapjes, ze zien er heerlijk gezond uit, maar vaak schijnbedriegd, vruchtensappen en smoothies uit de supermarkt bevatten soms méér suiker dan in frisdrank, tevens zitten er conserveermiddelen in.
  8. Misschien wel een van de beste en cliche’ste tips, ga nooit met een lege maag de supermarkt in!
  9. Doe het niet alleen, zorg dat er iemand met je mee doet om bewust gezonder te gaan leven, zo kunnen jullie elkaar steunen.
  10. Wees niet al te kritisch naar jezelf, ga je zelf niet rot voelen als je toch een keer iets ongezonds gegeten hebt, houd je vast aan de 80/20 regel, dus als je bijvoorbeeld uit eten gaat hoef je echt niet alleen de salade te eten :).

Door het minder eten van suiker ga je jezelf stukken beter voelen en is een kwestie van gezonder eten.

liefsangela

Leave a comment